torsdag 31 december 2020

400 ?

Klockan 16 idag skulle 400 rislyktor upp i skyn. Första förslaget, alla tillsammans, nedanför stadshuset gick om intet pga av pandemin och undvikandet av folksamlingar. Nu skulle folk runt om i kommunen istället skicka upp lyktor. Om det blev 400 vet jag inte. Jag tog en promenad och såg några lyktor stiga upp från södra hamn och snabbt flyga norrut. Såg några svävande lyktor mitt i stan också, som skickats upp i någon by längre söderut. Ett fåtal människor var ute. Det var helt tyst. Fick ingen känsla av firande, mer en ödesmättad snopen känsla. Min egen åsikt om detta ” onödiga” jippo bidrog väl också till hur jag upplevde det hela. Kommunalrådet däremot säger i PT - att ”hon blev nästan rörd” när hon såg 100-tals lyktor sväva över staden. Jag stod väl på fel ställe då, men jag kände ingen feststämning alls.

Inga kommentarer: