tisdag 13 juli 2021

Paltens dag

En ”god” dag för alla som gillar palt. Jag har aldrig kokat palt och äter bara palt om jag blir bjuden. 😀 Har inga speciella barndomsminnen av palt. Min mormor var från Ångermanland och hade kanske inte helt anammat denna delikatess trots att hon gifte sig med en man från Sjulsmark...för att sen inte föra intresset för palt vidare till min mor. Min faster Hulda gjorde palt med köttfärsfyllning till sin son och till mej. Vi gillade inte fläsk! Sen började jag tycka om rimmat fläsk som min pappa hade i de goda ugnspannkakorna han gjorde. Han kokade även palt, även om jag inte riktigt kommer ihåg det....  Sedan flyttade jag till Göteborg och även utomlands, så jag tappade intresset för palt.... Öjebyn har en paltzeria där palt serveras året om, både vanlig palt ...och mycket ovanlig palt. Förr hölls ett årligt paltkalas på Piteås gågata, men inget är numera som förr. Kanske upptas denna tradition i framtiden för Piteå är synonymt med pitepalt och här finns också en paltakademi.

Inga kommentarer: