måndag 12 juli 2021

En gången tid

Piteå kyrkogård är en oas, även en vacker välskött park. Jag har mina favoritbänkar där i skuggan. Idag gick jag runt och läste på gravstenarna från 1800-talet och framåt, en historisk vandring i ett Piteå från förr. Jag kände hur hantverkarna arbetade, både på land och till sjöss.I stan  bodde skorstensfejarmästare, kakelugnsmakare och murarmästare sida vid sida med målare och trävaruhandlare. Till havs fanns ångbåtsbefälhavare, sjökaptener, skeppare, mästerlotsar och överlotsar samt fiskare. Vidare bland stadens tidigare invånare fanns bokbindare, skomakare, garvare, körsnär, telegrafkommissarie och naturligtvis poliser. Köpmän, skräddare, lärare, bagare, fröknar, änkefruar, en trotjänarinna och en konsul. Handlare och köpmän, jordägare m fl har också lämnat efter sig namn och årtal på gamla gravstenar som väcker både mitt intresse och min fantasi.
 

1 kommentar:

Anonym sa...

Fin bild. Så vackert med mossan.
/H