torsdag 18 februari 2016

Ur arkivet

Under Ur Arkivet i vår lokaltidning kan man läsa om händelser för 100 år, 75 år, 50 år samt för 25 år sedan. Jag brukar kasta ett öga på händelser för 25 och 50 år, men de övriga är inget som jag känner till eller minns- utom idag. Då stod det skrivet om min farfar som avled idag för 100 år sedan. Tittade i mitt album där jag har dödsannonsen sparad och det står i den att han avled kl 11.30 i en ålder av 53 år, 3 månader och 12 dagar. Så ung! Min pappa var bara barnet då farfar avled så därför vet jag inget om honom. Men i dagens minnesspalt kan jag bland annat läsa följande: han var en allmänt aktad man, fast han aldrig kom att lysa i denna världen. Bland sina bekanta var han mycket omtyckt för sitt vänliga och hjärtliga sätt. Då han var ung hände det rätt ofta att man fick höra honom sjunga någon visa eller sång som han själv diktat, och man kunde vara säker att det var sanning som lades till grund för hans anspråkslösa diktning. 
Intressant! Ett namn på ett papper fick därmed en helt annan betydelse. Jag tycker också om att skriva och dikta, kanske ett litet arv från min farfar.

1 kommentar:

Eva sa...

Jag tänkte också på dig när jag läste om det där med diktandet :-)