söndag 18 januari 2009

Bokmissbrukare

Vem kan ana att vårt lilla bibliotek i Öjebyn kan liknas vid en inrättning som skapar ett missbruk. Detta är vad en forskare i Uppsala påstår i dagens SvD/kultur/under strecket. Jag har tyvärr inte hittat inlägget på webben, men ska forska vidare. I mitt favoritradioprogram på söndagar, Mannheimer&Tengby, så lämnar Carin Mannheimer varje vecka sitt boktips. Det var hon som med bestörtning refererade till dagens artikel. Man blir introvert, samhällsfrånvänd. Att läsa kan jämföras med ett drogmissbruk. I dag rekommenderas Fay Weldons bok "En hondjävuls liv och lustar". Den ska jag nog låna.
Jag har precis avslutat Fannie Flaggs bok "Välkommen till himlen". Underhållande, lättsam och detaljrik. Hon har även skrivit "En röd liten fågel i juletid" som jag gillade, ändå fram till slutet som nästan verkade vara skrivet av någon annan för att få komma till punkt.

Inga kommentarer: