lördag 17 juli 2010

Montmartre

Tack K för att du tvingade på mig boken Anna-Lena från Montmartre! Jag hade dragit en förhastad slutsats att detta skulle vara något som skulle förstöra min syn på filmen Amelie från Montmartre..men så var det inte. En jättebra bok, kåserier och en bra guide till berget i Paris. Nu vill jag tillbaka igen! Jag vill bo i 18:e och ge det en ny chans. Jag har varit där en gång och hamnade på alltför turistiska platser, minns med fasa positivspelaren och tingeltanglet, men genom Anna-Lena Brundins och Katrin Jakobsens bok har jag fått en annan syn. Nu har jag fattat varför det fanns en massa höbalar och att det spikades nedanför Sacré Coeurkyrkan. Det var skördefesten som förbereddes.
Sen vill jag besöka Montmartres kyrkogård och titta på kända och okända gravar och alla kattor som bor där och naturligtvis vill jag också se djurkyrkogården Cimitère des Chiens som ligger där. Lågprisvaruhuset Tati skulle intressera mig liksom Stock Griffes som säljer fjolårets kläder till bra priser, även för stora kvinnor! Pennor och papper kan man aldrig få för mycket av, så ett besök på Trait på Rue de Abbesses skulle passa bra. Sen bör man åka Montmartrebussen som för en metrobiljett bjuder på en fantastisk rundresa.

Inga kommentarer: