fredag 19 februari 2021

Kylslagen konst

Jag brukar säga rakt ut vad jag tycker om konst. Jag tycker om att gå på museer och helst titta på tavlor med motiv som jag ser vad de föreställer. Snöskulpturer kan vara fina... och jag ser vad dessa föreställer, även om jag har svårt att förstå Piteås bidrag till vår stad. Konstnärens förklaring ”viktigt med närhet, sammanhållning och gemenskap” rimmar illa med den tid vi just nu befinner oss i med isolering och avståndstagande. Förstår tanken, men hade hellre sett något som symboliserat musikstaden, sportstaden eller till och med paltstaden....



Denne konstnärs motto var Piteå som turist/husvagnsstaden, med en delad husvagn besökare kunde titta in i. Övriga bidrag var en form av rullar som kanske kan härledas till pappersindustrin. Den sista skulpturen med någon form av skorstenar med ögon ...den vet jag inte tanken bakom, även om den är iögonfallande.
 

Inga kommentarer: