tisdag 16 februari 2021

Fettisdag

Jag minns denna dag som en utflyktsdag i skolan. Ett tvång att åka skidor ner till älven och ut till Furuholmen. En lång och smärtsam skidtur för mig som inte var duktig på skidor. Kallt var det också! En liten ryggsäck med en termos choklad, en smörgås och en bulle, eller kanske en semla, och en apelsin utgjorde färdkosten. Kanske fick semlan vänta tills jag kom hem och skulle då ätas med sked i en tallrik varm mjölk. Jag tyckte aldrig att det var gott. Mandelmassa tillhör inte min favoritfyllning i en bulle. Nu säljs semlor i alla former och med fantasifulla fyllningar, långt innan fettisdagen och som den typiska efterrätten till dagens bruna bönor och fläsk. Inte heller något jag vill äta. Men...jag har faktiskt ätit en semla, förra veckan - och den gav inte mersmak. Varm choklad, smörgåsar och apelsiner är däremot gott!

Inga kommentarer: