lördag 11 juli 2020

Kvällsnöje

En promenad över en spegelblank kanal mellan Badhusparken och Stadsparken.
  
Lasarettets gamla ingång. Hur många trappsteg? En enkel fråga i kulturjakten. Jag har ett minne från denna trappa. Jag var inte gammal när jag fick följa tant Frida till lasarettet för att hälsa på tant Alma som låg inlagd. Innan vi åkte hade jag hjälpt Frida i potatislandet. Vi åkte buss och Frida hade tagit på sig sin finklänning. När hon satte foten på lasarettstrappan upptäckte hon sina jordiga kängor. Hon hade glömt att byta skor. ” Varför sa du inget” , sa hon till mig.  Jag svarade: ” Vågade inte, för jag visste inte om du hade fler skor”. Besöket på salen hos Alma minns jag inte alls, men minnet av de jordiga skorna, direkt från potatislandet, har fastnat.





Inga kommentarer: