onsdag 1 juli 2020

Till salu

1835 flyttade Aron Nyström, hans maka Anna Helena Eriksdotter Fäktare ( hennes morfarsmor härstammade från släkten Rehn med anor till Andreas Nicolas och Nicolaus Bothniensis) och deras tre små barn in. Ytterligare 7 barn föds på torpet. Yngste sonen Olof Oscar, 1852-1917 gifter sig med Anna Lovisa Lundström och de får 9 barn. Fyra av barnen dör i lungsot och den yngsta dottern vid födseln, men min morfar Johan Bernhard, 1879-1939 överlever tillsammans med systrarna Hilda och Amanda samt deras lillebror Bror, 1893-1969 ( Carins pappa). Snickaryrket gick i arv i familjen.
Nu säljs Kyrkbergstorpet tillsammans med sin historia och nya ägare får skapa sin.
Morfar Bernhard Nyström gifter sig med Britta Persdotter från Ångermanland. De är bosatta i Jukkasjärvi när min mor Elin föds 1907. Bernhard arbetade som snickare vid järnvägsstationers byggande. Britas bröder arbetade vid järnvägen med olika yrken. Längre fram bodde Bernhard och Brita i Sikfors. Elin gifter sig med David från Brattknabben och sedan växer min och mina systrars gren ut på ett intressant och ståtligt släktträd. En gren som därefter fått nya grenar och som kommer att fortsätta att spira. 
Enligt min forskning har jag funnit Nyströms och släktträdets rot till 1500-talets andra hälft. En intressant hobby.


1 kommentar:

Eva sa...

Tack för det arbete du gör med att finna historien om släkten på mors (och din) sida. Så värdefullt och spännande att läsa om. Sakta men säkert fastnar bitarna även i mitt inre. ❤️