torsdag 5 januari 2017

Långhelg och - 29 grader

Trettondagsafton ,trettondagen, lördag och söndag....julens sista helgdagar. Sedan kommer vardagen och julen städas bort. I Spanien är det en efterlängtad dag i dag för alla barn - Reyes. Ikväll går alla ut på gatorna och ser på kortegen med de tre vise männen. I morgonbitti har de tre kungarna lämnat sina gåvor nedanför barnens sängar - och också en och annan svart maräng till de barn som inte varit snälla varenda dag.
Under jul och nyår har det inte visats något speciellt på TV som lockat mej. Mest återblickar och det är inte intressant då det mesta handlar om krig, våld och annat elände. TV-utbudet runt nyåret har handlat om frk Friman, dr. Thorne och Göran som reste till Dehli, På Spåret mm. Ikväll ska jag följa med på en rundvandring i Drottningholms slott och höra drottningen berätta om slottets spöke. Sedan dramadokumentären om Axel Munthe på ön Capri, ön och Munthes hem som jag besökte i somras.

Köpte boken om Munthes liv, men har inte läst ut den. Jag har haft så många andra bra böcker på gång, böcker med bara 14 dagars lånetid från biblioteket. Just nu läser jag Belgravia av Julian Fellowes, mannen bakom både Downton Abbey och dr. Thorne.
Ute är det bistert kallt så det passar alldeles utmärkt att dricka litet överbliven varm glögg och läsa, lösa korsord eller se på TV. Igår såg jag Charlies tant. Jag måste beundra Jan Malmsjö som snart är 85 år och en estradör av rang. Han sjöng slingor av alla sina kända låtar, dansade och steppade. Claes Malmberg påminner mig om Sune Mangs. Claes har en otrolig svada, hur kan han lära sig och sedan minnas allt han säger? Mycket är antagligen improviserat, men småroligt på sina ställen och både han och Jan hade svårt att hålla sig för skratt många gånger. 

Inga kommentarer: