söndag 15 januari 2017

Grattis tulpanen!

När julen är bortstädad så kommer tulpanerna. Att se dessa krispiga buketter i affären ger en slags vårkänsla. Hållbarheten är inte den allra bästa när jag inte har möjlighet att låta buketten stå svalt under natten. Men får njuta längre av dem nu än när katten Mitzy levde. Hon fick en speciell blick när hon såg en tulpanbukett och väntade bara till natten då hon gick till attack. På morgonen hade hon bitit av alla blomhuvuden som låg där i en ring runt vasen. Detta var Mitzys egna specialitet. Kattsystern Maja hade inget intresse av blommor överhuvudtaget

Julkransen är nertagen från ytterdörren och där sitter nu istället dessa tulpaner, inköpta på en av byns secondhandställen. Snart kommer pärlhyacinterna till butiken och sedan primulorna och sedan... Det är - 18 ute och jag ser fram emot våren. Vintern känns alltid besvärlig och förlamande. Ett glädjeämne på söndagsmorgnar är att lyssna på Söndags-Morgan. Ett trevlig småprat om allting. I huvudstaden har jag några "udda" favoritställen och det är Cityterminalen och Arlanda. Trivs att se folk anlända eller att vara på väg, men jag får stanna kvar. Och...i nämnda radioprogram berättade många personer att de har samma intresse. De åker ofta ut och äter eller fikar på flygplatser. Skönt att veta att man inte är ensam om konstiga intressen. Förutom detta udda inomhusintresse så är Stockholm ju fyllt av otroligt många andra sevärdheter - både inomhus och utomhus, så jag sitter ju inte bara i vänthallar!  I programmet påmindes också om dokumentären Kvinnorna på fröken Frimans tid. Den finns på SVTPlay.

Inga kommentarer: