torsdag 7 januari 2016

Hurves

 Så kallt det är! Jag tycker inte alls om kyla, känner mej sjuk och får svårt att andas...låter dramatiskt, men man blir själsligt förlamad på något sätt - plus det kroppsliga. Men det är bara att tända många ljus, fram med tjockaste filten och sockarna och roa sej med att dricka goda teer, läsning och TV och allt vad nätet har att erbjuda. Låg iklädd en stor fleecefilt med praktiska ärmar och tittade på Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Jag gillade inte boken så jag gav i stället filmen en chans. Den var bättre. Fantasivärlden är dock litet för grov för mej, men sminket och skådespeleriet var bra. Sen har jag läst Ruth Rendells bok Stenarna skola ropa. En bok som börjas så här: Eunice Parchman dödade familjen Coverdale därför att hon inte kunde läsa eller skriva.... Kan en sådan bok vara intressant då man vet slutet redan på första raden. Ja, den var bra och med stort intresse följer jag som läsare utvecklingen  fram till det väntade slutet.
På TV igår såg jag Mr. Hoppys hemlighet med mina favoritskådespelare Dustin Hoffman och framförallt Judi Dench. Verkligen en karamell, och med en massa sköldpaddor inblandade. Ja, vad gör man inte för att få sin drömkvinna så där på ålderns höst.
Sedan har jag  börjat  med denna månads bok i vår läsecirkel. Tjuvarnas stad av David Benioff. En bok jag aldrig skulle lånat själv. Det är vinter år 1942 och Leningrad är belägrat av tyskarna. Hemska makabra dåd utspelas och jag vet inte om jag ska fortsätta att läsa eller inte. Men de två unga pojkarna Kolja och Lev som träffas i en fängelsecell  fångar ändå mitt intresse och jag vill följa dem på deras jakt efter 12 ägg, ett uppdrag de fick av översten, och om de lyckas får de leva. När jag läser denna bok verkar mina 30 minusgrader ganska behagliga!

Inga kommentarer: