söndag 15 juni 2008

Studiebesök i Torremolinos

Piteå kommun gav oss ett erbjudande att åka på studie- och erfarenhetsresa till ett annat land. Jag blev ombedd av min chef att söka Spanien. När han frågade mådde jag inte bra. Hade ett vikariat i Norrfjärden som gjorde att jag hade inte lust med någonting. Men han tjatade och jag slängde ihop en ansökan som ha tog med till stadshuset. Jag frågade min arbetskompis Karina om hon ville med om jag skulle få åka och hon sa ja. När allt var bestämt behövde vi en person i cheftsställning med oss, och det blev Ewa Grönberg. En lyckat val - vi hade så roligt. Sedan började jobbet att söka adresser, vilka skulle vi besöka. Jag valde att resa till Torremolinos och till slut hade jag fått i hop ett program. Vi besökte Miratorre och Don Carlos, 2 privata äldreboenden och Asista Hogar, ett hemtjänstkontor. Vi gjorde också en kort visit i kommunal-huset och sedan ett jättetrevligt besök på pensionärernas dagverksamhet. Vi tog en hel del foton och våra erfarenheter ska sammanställas i en rapport till kommunen och sedan ska vi redovisa vårt besök på äldreomsorgsmässan i september, med ett bildspel och föredrag.
Vi fick bara positiva bilder av det vi såg. Det var pigga pensionärer som bodde på hemmen. Blev de för tungskötta eller krävde speciell vård så flyttades de till sjukhus. Chefen på Don Carlos var halv-holländska och satsade på utbyten med andra länder. Kunde även tänka sig ta emot äldre på semester som ville bo tryggt med medicinsk personal i huset. Asista Hogar erbjöd alla sorts tjänster i hemmet, även 24-timmars service med inneboende personal. Barnvaktsservice ingick i deras hjälp samt olika former av ledsagarservice förutom vanlig omvårdnad och städning.

Inga kommentarer: