måndag 16 juni 2008

Kinesiologi

Jag har börjat en 5-veckors kurs i kinesiologi med tonvikt på viktnedgång. Jag går hos Maria på Äxter i Piteå. Ordet kinesiologi betyder rörelselära och grundtanken är att stress, obalanser och blockeringar kan spåras genom att testa muskler. Information om kroppen finns hos människan själv. Obalanser kan påverkas genom massage av akupunkturpunkter, muskler, bindväv m.m. Jag förstår inte det hon gör, men det hjälper. Mitt sötbegär har försvunnit och min onda häl botade hon genom att trycka på en punkt i knävecket. Även min nacke och axel mår mycket bra just nu. Vikten har dalat ett par kilo. Jag är redan inne på 4:e veckan. Maria är också min privata gå-coach. Under snabb promenad ställer hon diverse frågor som jag ska svara på utan att egentligen tänka efter.
Hon rekommenderar ingen speciell kost, man äter det man vill. Jag har aldrig tidigare testat lågkolhydratmetoden så nu gör jag det. Jag följer dr. Annika Dahlqvists kostråd.
Jag har också läste en bok av Sten Sture Skaldeman som förespråkar fet och god mat. Något extrem i mitt tycke. Ska även läsa hans bok GI-noll för kvinnor, men det är kölista på den på biblioteket. Litet skumt att inte ha något sötsug. Längtar inte ens efter en mjukglass.

Inga kommentarer: