tisdag 29 juni 2021

Frimärken, tack!

Stod tålmodigt i kön till förbutiken på ICA med visir och nummerlapp. Lämnade fram två större brev. Flickan bakom disken jobbade antagligen sin första dag, eller andra eftersom det är tisdag. 

Jag: ”Hej, jag vill köpa porto till dessa brev.”

Tjejen: tog fram en rulle frimärken och såg sig oroligt om kring. Hon sa: ”jag vet inte hur många frimärken det ska vara nu för tiden”.

Jag: ” Du måste väga breven och sedan titta på portotabellen”.

Det var inget hon var bekant med, utan började ropa efter en annan anställd. Hon fick instruktioner av henne och fick veta att jag behövde 8 frimärken. Tjejen tog då fram ett häfte med 10 märken och slog snabbt in beloppet i kassan. 

Jag: ”OK, men jag behövde egentligen bara 8 frimärken.

Tjejen: Jaha! 

Introduktion är snart bara ett ord man hittar i ordboken. Förbutiken är speciell med posthantering, spel och café. Viktigt att det blir rätt. Inte ett leende, inte ett ord till ursäkt, det är min första dag osv. Dagens ungdom verkar vara så otroligt mycket yngre och oerfarna än när jag själv var i hennes ålder.... eller har jag glömt?


Inga kommentarer: