onsdag 20 september 2017

Mer frimärken

Fjolårets jultomte fortsätter med sina trevliga  månadspresenter. Ett brev fullt med frimärken gjorde mej glad.
Jag tycker om Lars Lerin. Några av hans tavlor finns nu som frimärken.  Kul!


Vackra frimärken, av valören 21:- till mina Amerikabrev, uppmärksammar att det är 100 år sedan Per Anders Fogelström föddes. Hans Stockholmssvit är så bra. Nyss kunde man igen se Mina drömmars stad på TV, och det är en bra film, trots misär, sjukdom och död. Intressant att följa Henning och Lottens öden. Men så var det i mitten av 1800-talet och framåt. Arbetslöshet, bostadsbrist, lungsot.... Min farmors mor och syster fanns i Stockholm någonstans på den tiden. Jag släktforskar, men har svårt att hitta dem. De kanske dog under svåra förhållanden. Här uppe i morfars hem, Kyrkberget, härjade också lungsoten. Min morfar var ett av 9 syskon, varav 5 st dog som små barn av lungsot eller annan åkomma. Det var hårda tider - och det är fortfarande  hårda tider, fast nu handlar det förutom sjukdomar om översvämningar, jordbävningar, orkaner, politiska utspel mm mm .  

                                       
                                           Tro det eller ej, ännu en korsordsvinst!

Inga kommentarer: