söndag 3 september 2017

Dagen H

Idag är det 50 år sedan vi fick högertrafik. Omläggningen skedde klockan 05.00 söndagen den 3 september 1967. Jag minns det väl för jag hade ett par månader färskt körkort och en begagnad svart folkvagn. Det var spännande att köra ut mot Lomtjärn. I en liten stad som vår var det väl inte så stort kaos, men man var ändå tvungen att tänka sig noga för när man satte sig bakom ratten. Det gällde nog lika mycket för oss med nytaget körkort som de med mångårig vana. 1955 hade en folkomröstning hållits i ärendet och trots att 80 % av Sveriges befolkning röstade nej så genomförde regeringen beslutet år 1963. Sedan följde några år av förberedelser med ändring av gatumarkeringar, skyltar, bussar med dörren på rätt sida osv, osv... Man vänjer sig vid allt och jag minns inte att det ställde till större problem för mig. Året därpå gick jag sista gymnasieåret i Luleå och det var mycket spännande att köra i den staden - för de hade trafikljus! Ute vid vägarna fanns i början en speciell H skylt i gult och svart och den fanns även som dekal att sätta på instrumentbrädan som en påminnelse. På radion sjöng Rock-Boris och The Telstars "Håll dej till höger Svensson", inte precis skriven för högertrafiken - men passande nog en ofta spelad påminnelse om det som skett i trafiken.

Inga kommentarer: