onsdag 19 oktober 2016

Nostalgi

Jag har varit och hälsat på min syster och då blir det mycket prat om släkten långt tillbaka i tiden, gamla foton mm. Denna bok hade hon i första klass i början på 40-talet.  
Då räknade man söndagen som veckans första dag.
Denna tingest som hängde på väggen gav mig minnen från söndagsfrukostar med min pappa för så där drygt 50 år sedan. En slev i luffarslöjd. En släjv för blåjta, dvs. en sorts slev att ta upp tunnbrödet med ur den kokande mjölken. Maträtten Blöta förekom ofta på helgerna med en stor klick smör och gärna tillsammans med en sillbit eller en bit korv. Barnaminnen! Rätten liknar dopp i grytan, men istället för vörtbröd så skall det vara tunnbröd och då mycket tunt och finkavlat.
Min syster har sparat på mycket från vårt föräldrahem. En tillbringare på hyllan gav andra minnen, några kaffekoppar likaså. Själv sparar jag inget - på gott och ont - men det är roligt att se sakerna. Min syster och jag har så olika minnen beroende på åldersskillnaden oss emellan.

Inga kommentarer: