onsdag 19 oktober 2016

Boktips

Bokcirkeln på biblioteket här i byn har upphört eftersom bibliotekarien som ledde den har fått en annan tjänst och flyttat. Vi skulle få leda den själva om vi ville, men det kände jag inte för. Jag lånar hellre och läser böcker som jag får tips om i tidningar eller av min egen bibliotekarie. Hon la i smyg in boken Fyren mellan haven, så det blev en överraskning när den var klar för avhämtning. Först blev jag orolig att mitt minne sviktade, jag kom inte ihåg att jag beställt den. Fyrvaktarparet hittar en levande baby i en vinddriven liten båt.  Men vad händer när barnet växer och de kommer till fastlandet? Sanningen om Alice var litet krånglig att komma in i, men då man får kläm på persongalleriet så blev den intressant - och hoppandet i tid mellan 1803 och 1822 gjorde ingenting. Dock litet för många blodiga och obehagliga krigsminnen ....men så ser ju verkligheten ut även idag. Båda böckerna är böcker man vill sträckläsa.

Inga kommentarer: