söndag 20 mars 2016

Jordskalv

I helgen är det släktforskarnas speciella helg (Arkiv Digital) och det är gratis att i två dagar forska runt i en massa intressanta böcker i alla tänkbara församlingar. I som är en duktig forskare tipsade mej och först hade jag svårigheter att komma in i programmet. Men tack vare D och sedan min egen envishet och nyfikenhet, trots ett visst initialt motstånd, så kom jag igång och efter ha kontaktat I per telefon för några mer detaljerade uppgifter så började sökandet. Suttit här i flera timmar, klockan är nu över 02.00.  Jag är nöjd med det jag hittat, trots att jag inte hittar alla uppgifter om min farmors mors föräldrar i Stockholm. Hittar inte när och var de gifte sig runt 1835 någon gång. På grund av min djupa koncentration i mitt sökande så missade jag jordbävningen! Den kraftigaste på över 100 år enligt tidningen. En boende här i byn skriver att "det kändes som om ett tåg kört rakt igenom huset." Grannens små kattpojkar reagerade också på skalvet och sprang och gömde sig. Hur kunde jag missa detta? Jag som vanligtvis hör minsta ljud. Jag har dock ett svagt minne av att jag hörde ett ljud, men det kunde lika gärna ha varit en bil som snabbt körde förbi. Ingen och inget har kommit till skada och det är ju för väl.Men det är obehagligt. Bara ordet jordskalv är obehagligt.

Inga kommentarer: