fredag 21 augusti 2015

Museet

Vårt museum ligger på Rådhustorget, ett av Sveriges två fyrkantiga torg med korsande gator i mitten. Det andra torget finns i Uppsala. Vanligast är ju att gatorna följer torgets ytterkanter och lämnar en orörd yta i mitten. Gick in på museet, där jag var den enda besökaren. De har en utställning om Piteå-Tidningen 100 år.
Hittade en tidning från mitt födelseår.
En skrivmaskin från redaktionen en gång för länge sedan.
Från 1958 års tidningar, uppsatta som planscher, såg jag en del roliga annonser. 
och kom ihåg mitt enda besök på Öholma innan dansstället på den lilla ön under den vackra Bergsviksbron revs/brändes ner 1968 när en ny bro skulle byggas . Det var antagligen 1966 eller 1967 jag var där och jag minns att jag hade en blå prasselkappa, modern på den tiden. Det är ganska kul att läsa och titta på nostalgiska bilder. Se hur penningvärdet förändrats under åren, påminnas om affärer som fanns en gång, läsa allt från platsannonser till världshändelser mm.

Inga kommentarer: