torsdag 30 april 2015

Söka, söka......

Jag har börjat släktforska på egen hand, och det ger inte mycket - men tillräckligt för att stilla en viss nyfikenhet. Började en kurs förra året, men det var så tråkigt och intetsägande så jag slutade. Jag har i alla fall nu fått kontakt med en tremänning som inte visste om att jag fanns. Våra mammor var kusiner. Det är ju kul. Både han och jag hade ingen bra koll på släkten på våra mammors sida. På min pappas sida letar jag efter uppgifter kring min farmors mamma Ulrika Gustava, född i Stockholm. Eftersom jag snart åker dit kommer jag att besöka Rikssarkivet och Rotearkivet tillsammans med I som är en duktig släktforskare.
Det är roligt ätt läsa om gamla tiders titlar. Då kunde man vara bomullsstrumpvävare-gesäll, tobaksfabrikör, vågkarl, sprutlagare eller guldsmedsgesällsänka. Och man stöter på många ovanliga kvinnoförnamn som Eufrosyna, Dordie, Sissla, Senobia och Ellinda....  Intressant.

Inga kommentarer: