onsdag 5 november 2014

Glägga

Igår halkade jag mig fram efter den glashala vägen till vår nya secondhandaffär. Fick aningen ont i rygg och höft efter min försiktiga framåtlutande gång. På parkeringen var det mer är 100 bilar! Värsta julstämningen därinne.Trivsam trängsel. Fiket var fullsatt så jag fick nöja mej med att titta på  salamismörgåsarna med brie, laxciabattan och deras fantastiska morotskaka. Sen halkade jag hem med en fin ljusgrön kruka som jag ska ha min amaryllis i, sticknålar och ett broderi som jag ska ge till en handarbetsintresserad väninna i utlandet.
Rubrikens glägga (med tjockt l betyder ishalka på pitemål. Ett bra och lättsagt ord. Det har bildats en Pitemålsakademi i stan. Där kan det säkert bli många diskussioner hur ord ska uttalas. Orden uttalas olika i olika byar, och stavningen ska vi bara inte prata om. Pitemål ska talas - inte skrivas.

Inga kommentarer: