måndag 1 augusti 2011

Stråk av rött

heter den deckare av Elizabeth George på 700 sidor som jag lyckats traggla igenom. Ingen bok jag rekommenderar. Jag tycker om TV-deckarserien med kommissarie Thomas Lynley och Barbara Havers men har aldrig läst en bok i serien tidigare. Tung, tråkig, tidsödande, torr ...och jag vet inte mer. Men bedriften att skriva en så tjock bok är beundrandsvärd, ett under av tålamod. Tålamod krävdes också att läsa boken. Trist! Varför la jag inte bort boken då? Därför att jag i TV-serien följt bokens poliser och upplevde när kommissarie Lynleys gravida fru Helen blev skjuten till döds ute på gatan av en ung kriminell pojke. Denna bok tog upp tiden därefter. Lynley var ute på en vandring i Cornwall när han hittade en kropp som fallit ner från en klippa. En ung bergsklättrare. Trots att han lämnat in sin polisbricka blev han intreserad av händelsen som rubricerades som mord. När den lokala polisen fick klart för sig att vandraren var från Scotland Yard ledde det ena till det andra. Men som sagt - en riktigt tråkig bok! Inte spännande på någon sida.

Inga kommentarer: