lördag 29 januari 2022

Berättelsen om...

....2020 års julstjärna. En vanlig röd julstjärna från ICA. Den blommade fint hela julen och fortsatte så under hela 2021. Vårsolen, ljuset och sommarsolen gjorde att den blev stor som en buske. Jag fick köpa en piedestal för att den skulle få plats. Beundrad av mig och ett fåtal andra personer. Julstjärnan fick en ny stor kruka, ny jord.....men vintermörkret blev för svårt. Bladen blev bruna i kanterna och började falla av som gröna stora ledsna droppar. För mycket vatten? Knappast, då den druckit minst ett par deciliter både morgon och kväll. Det var vintermörkret! Julstjärnan tappade tyvärr växtkraften och blev glesare och glesare....En dag tog jag saxen och klippte ner den. Vissa grenar hade blivit så grova att jag fick ta en tång, i brist på en sekatör. Men jag hade inte hjärta att slänga växten. Nu står den i mitt sovrumsfönster och allt efter att dagarna blir ljusare och ljusare så har det börjat spricka ut små små blad längst grenarna. Det ska bli spännande att följa dess spirande utveckling. 






 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kämpa, julstjärnan! Heja heja!
/H

Unknown sa...

Mamma nämnde din "buske" 😉 igår när vi betraktade hennes lilla stjärna som håller på att tappa stinget... Kanske testar hon att spara den, inspirerad av dig. /E