torsdag 11 november 2021

Tankar om TV

Det är så mycket trams på TV! Slafs och lek med mat i Bäst i köket, Kockarnas kamp och Hela Sverige bakar. De två sistnämnda programmen tittar jag på mot bättre vetande. Jag är tydligen också helt humorbefriad för jag ser ingen rolig underhållning i program som Mer panik i tomteverkstaden, Kokobäng, 1 mot Sverige, Bäst i test,  Är du helt hundra,  Leif och Billy m fl. Sen program som seglatser över Atlanten, Sveriges värsta bilförare, Mullvaden, Mumbo Jumbo, Wahlgrens, Bachelor, Big brother, Bönderna  mm är för mig helt obegripliga program, och jag ser dem inte heller, annat än trailers som sänds i reklampauser. Det enda tramsprogrammet som faktiskt är kul är Alla mot Alla, även om en del deltagare tror att de alltid måste vara komiker. Men nu börjar snart vintersporterna och ikväll är det fotboll. Sport är riktig underhållning och ett flertal brittiska serier är utomordentligt bra, så det blir mycket tittande på Play. Smaken är olika...detta är bara mina tankar när jag bläddrar genom tv-tidningen. 

Tur att jag scrollade en dag och hittade Discovery. Mitt nya favoritprogram är Salvage hunters, varje eftermiddag förutom lördag.

                                   Salvage hunter Drew Pritchard med hunden Enzo.

Ett annat intressant  program på samma kanal, som jag tittar på just nu,  är ”How do they do it”. Korta berättande filmer om hur olika produkter och  saker tillverkas, om olika märkliga byggnader. Idag t ex hur isländskt ejderdun handplockas till duntäcken från fåglarnas bon på marken och hur Kalles kaviar tillverkas. Ska aldrig mer tänka tanken varför Kalles är så mycket dyrare än andra sorter eller priset på ett duntäcke. Vilket jobb! Nu får jag veta hur de brittiska Digestivekexen, överdragna med choklad, tillverkas....vilket lockar till en kopp kaffe.

Inga kommentarer: