torsdag 30 september 2021

Nyttigt vackert

Denna buske borde ju finnas som häck i alla trädgårdar. Vacker höstfärg med stora bär. Aroniabären är en näringsbomb med vitaminerna A, B, C, E och K plus betakaroten, kalium, fosfor och järn! Saft, sylt och torkade bär är otroligt nyttigt. Jag ser massor av dessa buskar under mina promenader, fulla av bär, men ingen plockar. Märkligt att inte fåglarna passar på. Bären är litet beska, men rönnbär äts ju av vissa fåglar. Aronian kallas även svartrönn. Enligt div. huskurer förebygger bäret åderförkalkning och är även blodsockersänkande. Googlar man så finns det många recept på saft, sylt, gelé mm mm. Blir nästan sugen på att plocka....eller köpa en flaska. AlterHeden verkar ha den i sitt sortiment.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Det där känns som en buske jag skulle kunna ha i min trädgård... 🤔🤗 /Eva

Anonym sa...

Vilken fin bild! /H

Anonym sa...

Läste detta: Aronia har svarta bär som äts av koltrast, talgoxe, bofink och grönfink. Bra buske att ha i trädgården om man vill jag fåglar där. Och det vill man väl!
/H