torsdag 5 november 2020

400 rislyktor

Piteå kommun söker 400 personer som på nyårsaftonens eftermiddag kl 16 ska samlas på stadsfjärden och släppa 400 rislyktor som en födelsedagspresent till Piteå som fyller just 400 år nästa år. Ingen publik sägs ska tillåtas. Naturligtvis kommer folk att gå ut och samlas i ohälsosamma klungor. Det hela kommer annars mest att vara synligt för boende med rätt adress och utsikt, som Strömbackastrand, Svartudden, Stadstornet, stadshuset förstås, samt höghusen vid Lasarettsvägen och Sundsgatan och i viss mån boende på Norrmalm.... ( jag kommer nog ev. att se det eftersom jag bor högt upp). Hela evenemanget kommer att filmas och livesändas så att ”alla” kan se det hela och vara delaktiga. ALLA!?  Jag stör mig på detta, för ”alla” har inte tillgång att följa en livesändning. Det är inte detsamma att se det hela utomhus som att se det på en liten skärm. Många äldre, och yngre, vill se det hela på plats och få ett fint visuellt minne in i 2021. 

Jag tycker att evenemanget istället borde sparas till nyårsafton 2021 och storslaget avsluta 400- årsfirandet. Förhoppningsvis också på ett coronafritt sätt...dubbelt så mycket att fira då...!

Hela staden bör få känna sig delaktig, så varför inte då dela upp släppet av rislyktorna med 100 på stadsfjärden, 100 i Badhusparken, 100 vid Västra kajen och 100 vid  Fåröbron. Städningen efteråt blir inte så enkel då lyktorna kan spridas långt, även i lagom vind. Men kommunen lovar, att de som arrangör, ska ombesörja detta.... Ett stort plus är i alla fall att lyktorna inte ska innehålla ståltråd utan vara helt ofarliga för både djur och natur.

Initiativet är bra...men något gnager i mig att den nu valda tidpunkten inte är den bästa.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skicka in din kommentar till kommunen, det finns ju tid att ändra till ett bättre förslag, dvs ditt!
/H

Anonym sa...

Instämmer med H! Förstår att det gnager... Bra förslag från dig.
/Eva