torsdag 22 oktober 2020

70+

Nu är stämpeln 70+ i pannan borta. Efter 7 månaders ”karantän” får nu alla bete sig annorlunda. Jag satte mig inte i sk. karantän, utan promenerade varje dag och levde- och lever - med förstånd och avstånd. Dåliga samvetet finns dock där när jag går in i matvaruaffärerna eller på Backcity. ”Tänk om jag gör fel”!  Men jag undviker dagar och tider när de flesta handlar. Upplever att avståndstagandet respekteras och sedan är  det god handhygien som gäller när jag kommer hem. Har tvättat upp flera tvålar! Att vara gammal är inte en sjukdom. Däremot kan gamla, och även unga, ha allvarliga sjukdomar, vara i riskgrupp, och måste därför anpassa sitt leverne efter detta.

Jag hoppas ändå att vi att äldre fortsätter att vara försiktiga. Problemet är att yngre människor inte hörsammar myndighetens råd. De verkar sakna både insikt och förstånd och håller absolut inte avstånd. Här i stan sprids viruset mer i dag är i början. Skolbarn är smittade. Hur blev de smittade?  Det kryllar av skolungdomar på stan vid lunchtid. De går till affärerna för att köpa bullar och läsk, samtidigt som skolornas matsalar får slänga mat - och står som frågetecken över matsvinnet. Menyn kanske ska anpassas till barnens smak så att de ser fram emot dagens lunch..? Elever borde, med tanke på smittspridningen, inte få lämna skolans område under dagen.

Innebär slopad 70+ restriktion något för mig? Nej. Jag kommer att fortsätta att leva som jag gör. Jag promenerar, kanske mindre nu när snön är här. Jag handlar tidigt på måndagar och håller stort avstånd de gånger jag besöker en galleria eller Backcity. MEN jag skulle vilja våga åka buss. Jag skulle vilja bjuda hem eller besöka bekanta, gå ut och fika eller äta på restaurang. Jag skulle naturligtvis personligen vilja träffa min dotter och min syster. Min son kan jag i alla fall träffa på tillåtet avstånd. MEN jag förstår att pandemin inte alls är över. Därför fortsätter jag att hålla avstånd och jag är glad att jag trivs i mitt eget sällskap. Borde jag känna glädje idag? Jag är i stället mer orolig över hur allt kommer att utveckla sig...

1 kommentar:

Unknown sa...

Bra skrivet! Samma i Arvidsjaur med skolbarn som kommer "vällandes" i grupp på affären... Inte bra alls.