måndag 15 juni 2020

Aftonpromenad


Tog bron över kanalen upp mot lasarettet och Strömbacka. Ner mot skolan var marken täckt av frodigt ogräs - svinmålla.
Det var nästan vackert. DonjstöweLn säger vi på pitemål om detta ogräs, som jag mest sett i potatisland. Inte utbrett så här på en stor yta. Googlade på svinmålla och läste följande: ” svinmålla är bland de bästa ätliga vilda växterna, eftersom de har mild smak och kan användas i både bakning och matlagning på samma sätt som spenat”. Det finns en uppsjö av recept också. Detta kände jag inte till!
I stadsparken blommade rhododendron.
Promenerade genom Norrmalm och fick nostalgiska minnen vid huset dit pappa och jag flyttade 1965, när jag började gymnasiet. Efter något år flyttade vi till Murgrönan på Klubbgärdet, för att få det litet modernare.
Sen var detta vår balkong på Storgatan, ett stenkast från där jag bor idag. Därefter har jag haft ett flertal adresser. Jag tycker om att flytta. Nya intryck och nya utsikter...och min nuvarande utsikt är jag mycket nöjd med.




Inga kommentarer: