tisdag 28 januari 2020

Idrott eller sport

Igår var det idrottsgala på TV. Den leddes av Kristin Kaspersen, som skötte det hela utomordentligt bra på egen hand, utan någon lustigkurre vid sin sida. Tankarna kommer ibland...vad är skillnaden mellan sport och idrott? Idrott kräver att den aktivitet man utövar innehåller fysisk rörelse som ger motion. Sport blir det när tävlingsmomentet kommer in i bilden. Mina promenader är alltså ett utövande av idrott - medan min bowling är en sport. Igår hade vi tremannatävling och mitt lag kom på tredje plats av totalt 34 lag. Brons alltså!
Jerringpriset, folkets pris, väcker alltid diskussioner. I år vann en tjej som orienterar. Jättebra! Men genast var den andra kandidaten, från skidsporten, framme och sa ” att hela orienterings-Sverige hade röstat såklart”. Men var var då hela skidsports-Sverige? Dom kanske röstade på orienteringstjejen för hennes bra resultat i sin sport. Roligt var att bowlingen i år var en kandidat, nådde ej toppen, men de två tjejerna fick visa vad de åstadkommit i alla fall.
Trots minusgrader och snöfall så ska jag ut och gå ....min dagliga 40-minuters promenad. Jag ser det inte som en idrott, min fysiska aktivitet är för långsam. Men jag rör på mig i alla fall. Denna aktivitet går istället under rubriken motion - i detta fall vardagsmotion - utan att bli svettig eller ta på sig trendiga träningskläder.

Inga kommentarer: