lördag 21 december 2019

Tyvärr...!

Måste ta ett samtal med min väninnas mamma. Hon påstod nämligen att dessa pepparkakor aldrig misslyckas. Jag har ätit kakorna hos henne, och de var jättegoda. Mina fick en helt annan färg och framförallt annan smak. Efter två hoppfulla plåtar så åkte kakorna och degen till förgängelsen. Jag återgår till att köpa mina pepparkakor och ska aldrig mer baka egna. Lyssnade på radion där det spelades julsånger från förr. Retrolördag på P4. Hörde en svensk översättning, sjungen av Mona Wessman, av José Felicianos Feliz Navidad. God Jul heter hennes version. Denna textrad fick mig att skratta: ”det snöar idag, fling fling fallera”. Här har det faktiskt snöat i natt, så fast det ska bli mildare blir det nog en vit jul. Fallera!
PS: Har kommit på felet! Felet var mitt och således inget ”fel” på receptet. Eftersom jag inte hade bikarbonat hemma så tog jag bakpulver istället. Detta ska man absolut inte göra i en pepparkaksdeg. Bikarbonat ger den fina bruna färgen och i mitt fall blev bakpulversmaken för skarp.
Receptet kanske får en chans till - julen 2020.

Inga kommentarer: