tisdag 15 oktober 2019

In till stan

En titt ut genom ett fönster på Stockholms stadsmuseum. Närmast ser man Ryssgården där ryssarna idkade handel på 1600-talet. I bakgrunden ses Katarinahissen  och alla byggnationer av nya Slussen. Ett byggkaos som inom några år ska bli både trafiksäkert, attraktivt och säkra dricksvattnet för två miljoner människor.
En skylt/affisch - lika aktuell idag som då.
Vi tittade på den imponerande Stockholmsutställningen, från 1527 till nutid. Kungens  stad, huvudstaden, handelsstaden, industristaden, modern stad och stad i världen. Det är en utställning som  är för omfattande att berättas om, den måste upplevas.  
Sedan gick vi till en favoritrestaurang. Torsken vi åt var otroligt god. Kvällen innan åt jag moules frites för första gången. Vinkokta musslor med pommes frites och majonnäs. En belgisk nationalrätt och en aningen långsökt motsvarighet till engelska fish and chips. Spännande att ha en hel svart gryta med ångande musslor framför sig- och gott! Mina Stockholmsresorna blir alltid en upplevelse för ögon, öron och gom ...tillsammans med Helena.
Bland alla roliga affärer så rekommenderar jag denna, ett stenkast från Drottninggatan.
Jag tycker att nya biblioteket är fint, trots att personalen saknar det gamla. Här släktforskade jag när H arbetade. Fick väl inte fram så mycket nytt, men fick se intressanta sidor i olika kyrkböcker.




Inga kommentarer: