söndag 1 september 2019

För 50 år sedan


För 50 år sedan, den 1 september 1969,  började jag som bankaspirant på Länssparbanken Göteborgs juridiska avdelning. Vi samlades vid bankens kontor på Grönsakstorget. Jag ställde mig bredvid en glad tjej, Yvonne, och väntade spänt på vad som skulle hända. Var skulle vi jobba? Kassajobb eller internt? Så kom en handfull chefer och ropade upp oss. Märkligt nog blev jag och Yvonne snabbt uppropade. Kanske för att våra efternamn började på A resp. B. Per hette vår chef och vi följde honom till kontoret på Västra Hamngatan och fick veta att vi skulle arbeta på en juridisk avdelning. Otroligt spännande. Vi blev skrivbiträden till olika bankjurister, min hette Bo,  och placerade vid skrivmaskiner. Papper, karbonpapper, tippex...Bouppteckningar, arvskiften, fullmakter, testamenten, äktenskapsförord, deklarationer... Så intressant! Eva, Britt-Marie, Gerd..m fl blev våra toppentrevliga arbetskamrater.
Mitt första fasta arbete och jag trivdes alldeles utmärkt.
Jag blev kvar i Göteborg i 9 år. Gift i Göteborg och mina två barn föddes i Göteborg. Sedan vidgades mina vyer...., men tiden i Göteborg glömmer jag aldrig.
Ett tidigt lönebesked.
                                                    Det gick att leva på 1.125:- i månaden.

Inga kommentarer: