onsdag 5 september 2018

Kors!

Under gårdagens promenad fick jag möte. En jättestor spindel! Spindeln hade mycket bråttom så jag fick böjd gå efter en bit för att fånga den på bild. En skönhet som jag tror att jag inte sett tidigare. Mest imponerande var dess storlek. Jag gick hem och googlade. Det är en korsspindel. Tydligen mycket vanlig, med att gift svagare än ett bett av en geting. Detta bör vara en hona då de blir ca 18 mm. Honorna kan spinna halvmeterstora nät. Spindeln parar sig i augusti/september och honan dör när hon lagt äggen, som kläcks nästkommande vår. Hanen hade hon mest troligt ätit upp. Denna spindelhona som hade så bråttom var nog på väg att lägga sina ägg på en trygg plats. Jag såg henne försvinna mot dikeskanten, kanske hennes sista  promenad, och tack vare detta möte fick jag en inblick i en korsspindels liv. Så dramatiskt!

Inga kommentarer: