lördag 7 maj 2016

Loppis

Det är konstigt att jag, som inte gillar att äga saker som mycket möbler, prydnader, dukar, serviser, krukor, böcker, glas och porslin (förutom 4 av varje), gillar att gå på loppisar och secondhandaffärer. Det är något av en nostalgitripp. Jag ser skålar och vaser jag känner igen från förr, saker som är fina, men onödiga för mig att äga. Kul att se alla människor som handlar och handlar- och det är billigt! Ett helgnöje med den årliga Lionsloppisen på Nolia. För barnfamiljer, utan alltför bortskämda barn, är det paradiset med billiga kläder, leksaker och barnböcker i massor.
Tänk vad det virkades, stickades och broderades förr. Vilken tid som lagts ner på alla handarbeten och sydda tavlor mm, som idag säljs för en spottstyver, om de ens blir sålda utan sedan kastas på tippen. Förspilld kvinnokraft säger vissa. Men jag vet inte om jag vill kalla det så. Just då var det en trevlig hobby, ett tidsfördriv, ett intresse.. Att hålla på med något som intresserar kan inte kallas förspilld tid. Vad som är nödvändigt eller inte nödvändigt är en helt annan sak.Tiderna förändras och vi hänger med.

Inga kommentarer: