onsdag 13 juni 2012

Edith Piaf


Äntligen har jag sett filmen La Vie En Rose - berättelsen om Edith Piaf. Den räckte in i halva natten, men var väl värd att se Denna kvinna var otrolig med tanke på hennes barndom och bröts ner av sprit, narkotika och reumatism. Men sin röst behöll hon. Hennes stora kärlek, en gift boxare, omkom i en flygolycka. Hennes siste make Theo Lamboukas Sarapio nämndes aldrig i dokumentären, men det finns filmer av dem båda på nätet när de sjunger tillsammans. Allt kan inte komma fram i en dokumentärligt gjord film, men jag tycker att filmen var otroligt bra! Jag är glad att jag besökt hennes grav  i Paris, men jag har missat Edith Piafmuseet på Rue Crespin du Gast, 5 och även minnesplattan som sitter på huset där hon föddes, Rue de Belleville, 72. Hennes liv var inte en dans på rosor, men hon ångrade ingenting. Två titlar på odödliga sånger.

Inga kommentarer: