onsdag 8 december 2010

Igelkottens elegans

Boken med denna speciella titel är en varm berättelse mellan några människor i ett hus i Paris. Huvudpersonerna är portvaktsfrun, en 12-årig tjej, några hyresgäster, framförallt en japan, och ett antal katter. De handlar på Rue Saint Honoré ( i januari ska jag och H till Paris och bo på hotel Paris Saint Honoré). Det tog ett tag innan jag förstod på vad eller vem titeln syftade. Boken var litet svår att komma in i då det var olika typsnitt. Den 12-åriga tjejen hade sin stil och de vuxna en annan. Men det är en bra bok och jag vill gärna se filmen. Författarinnan använder en hel del eleganta ord och uttryck, som när en hyresgäst väntade ett brådskande paket innehållande en inkunabel. Jag fick använda mig av Svenska Akademiens ordbok för att förstå att det är en mycket gammal bok.

Inga kommentarer: