onsdag 12 november 2008

Kolesterolkontroll

I Becels regi åker en sjuksköterska och en dietist runt i landet och tar kolesterolprover. Här i Piteå hade de installerat sig på Coop och för 20:-, som gick till hjärt- och kärlforskningen togs prover på löpande band. Naturligtvis åkte jag dit, nyfiken på hur mitt kolesterol ligger med tanke på min omläggning av mat. Där pratades bara om faran att äta för mycket fett, förutom fet fisk.Reklamen för Becels produkter var stor. De bjöd på Pro-activ - en om dagen sänker ditt kolesterol. 4 små yoghurtdrycker för nära 40:-! Sen fick man rabattkuponger på deras margariner. Använd Becel - ditt hjärta kommer att tacka dig. Det kändes som att de ville att folk skulle ha höga värden för att få sälja sina produkter. Jag hade 5,8, vilket sköterskan tyckte var litet högt. Det var ett totalkolesterolvärde, och jag var inte fastande, så hon kunde inte se om det var det goda eller onda kolesterolet som var högst. På nätet har jag sett att numera accepteras 6 som normalvärde. Jag rekommenderades av sköterskan att ta 30 min. promenader varje dag - konstigt nog rekommenderade hon inte Becels produkter. Det skulle man väl fatta själv av dietisten som bjöd ut deras varor. Jag nämnde inget om min LCHF-kost. På tal om den - på söndag 16/11 i Kalla fakta 19.20 ska detta debatteras med bl.a. Annika Dahlqvist. Se det!

Inga kommentarer: