söndag 2 september 2007

SOMMARLJUD

Jag är extremt ljudkänslig när jag bor i en liten by. Här ska det vara tyst! I storstaden hör jag inte ljud på samma sätt. Där är ljudet en trygghet. Varför? I alla fall så har jag hela sommaren retat mig på en skateboardramp här bakom huset. Rull, rull, rull, rull...dagarna i ända. Från tidig morgon till efter midnatt. Jag VILL att ungdomarna ska ha en ramp för sina rullbrädor, men någon annanstans. Varför inte på skolgården som ändå står tom hela sommaren?

Önskedröm
Tänk om det gick att stänga av ett sinne
då skulle jag stänga av min hörsel över sommaren
slippa höra oljudet som förstör och irriterar
Gräsklippare, mopeder, motorcyklar, vattenskotrar
måsar, skrik och skrän och hög musik genom
öppna fönster....
Tänk att bara kunna känna solens värme
och bli smekt av strandens vatten
se blommornas färger och känna dess dofter
njuta av sommarens smaker
Sedan när höstmörkret kommer få börja höra igen
bara för att lyssna till tystnaden.

Denna dikt sårar säkert alla döva som skulle ge allt för att höra det jag vill slippa.

Inga kommentarer: